Waar vind je Coolblue tweedekans producten?

Advies voor Kopers

Laatste aanpassing
26/04/2024

Het e-commerceplatform Coolblue, opgericht in 1999, staat bekend om zijn no-nonsense aanpak en goede klantenservice. Ze worden onder andere geprezen om hun transparante en efficiënte retourbeleid. Dit doen ze aan de ene kant door retouren van klanten via hun eigen organisatie een tweede leven te geven. Daarnaast verkopen ze hun overstock en retouren in bulk via bijvoorbeeld veilingen. Maar hoe gaat dit precies in zijn werk? Dat leggen we je uit in dit artikel.

Het retourbeleid van Coolblue

Heb je een artikel besteld en bevalt het je niet, of werkt het niet naar behoren? Dan kun je binnen 30 dagen op de website aangeven dat je het product terug wilt sturen. Daarna heb je nog 14 dagen om het ook daadwerkelijk op de post te doen. Je kunt ervoor kiezen om het product om te ruilen voor iets anders, of je kunt je geld terugvragen.

Het is de bedoeling dat retouren van klanten opnieuw verkocht kunnen worden. Je mag een product dus uitproberen, maar het moet nog wel in de originele staat zijn. En terugsturen moet altijd in de originele verpakking.

Hoe Coolblue producten een tweede leven geeft

Wanneer een product teruggestuurd wordt naar Coolblue komt dit in de eerste plaats op een speciale afdeling terecht. Hier worden de producten getest en gecontroleerd op gebruikssporen. Er worden foto’s gemaakt, zodat duidelijk is wat er precies met het product aan de hand is. Vervolgens worden deze artikelen aan consumenten te koop aangeboden voor een lagere prijs dan de normale nieuwprijs.

Op  Tweede Kans-portal van Coolblue vind je meer informatie over hoe retouren verwerkt worden en kun je doorklikken naar verschillende soorten tweedekans producten die op dit moment te koop staan, zoals computers of huishoudelijke apparaten.

Verschillende categorieën voor Coolblue tweedekans producten

De producten worden ingedeeld in de volgende categorieën:

  • Tweedekans als nieuw
  • Tweedekans met lichte gebruikssporen
  • Tweedekans met zichtbare beschadigingen

Bij alle drie de categorieën kun je verwachten dat de verpakking is geopend. Wel worden ze door de medewerkers van Coolblue schoongemaakt en gereset. Het product is dus in dezelfde staat als wanneer je het nieuw zou kopen.

Wanneer het product niet meer als nieuw is vind je in de productbeschrijving precies wat er aan de hand is. Bij gebruikssporen of beschadigingen worden hiervan foto’s gedeeld. Hoe erger de beschadigingen van het product, hoe hoger de korting. Vind je het dus niet erg als je elektronica niet in perfecte staat is, dan kun je dit aanschaffen voor een lage prijs.

Voorwaarden tweedekans producten

Coolblue biedt dezelfde voorwaarden voor tweedekans producten als voor nieuwe producten. Het retourbeleid is gelijk en je hebt ook gewoon twee jaar garantie. Het enige verschil is dat je geen verzekering af kunt sluiten voor dit product, omdat het niet meer nieuw is. Ook andere acties, zoals promoties of casback-acties zijn niet meer geldig.

Coolblue tweedekans producten voor de wederverkoop

Ben je zelf retailer en ben je geïnteresseerd in het opkopen van retouren van Coolblue in bulk? Dan is de Tweede Kans-portal voor jou niet de juiste plek. De prijs van de individuele tweedekans producten is niet laag genoeg om een goede winstmarge te maken bij de wederverkoop. Wel kun je kijken naar verschillende veilingsites die kavels met Coolblue producten aanbieden.

Ben je nieuw bij dit onderwerp en wil je weten hoe een veiling precies in zijn werk gaat, lees dan ons artikel Alles wat je moet weten over online veilingen. Lees ook onderstaande tips over waar je specifiek op moet letten bij de aankoop van elektronica. Klaar om te beginnen met bieden? Bekijk dan hier onze 8 favoriete veilingsites.

Waar moet je op letten bij veilingen elektronica?

Wanneer je producten in bulk inkoopt op een veiling moet je jezelf altijd een paar vragen stellen:

  • In welke staat zijn de producten?
  • Zitten ze in de originele verpakking?
  • Zijn er gebruikssporen?
  • Is er een afzetmarkt?
  • Hoe is de concurrentie?
  • Wat zijn bijkomende kosten, zoals bijvoorbeeld verzendkosten?
  • Is de prijs laag genoeg om een goede winstmarge te kunnen maken?

Wanneer je elektronica inkoopt zijn er nog een paar dingen waar je rekening mee moet houden. We bespreken ze kort.

Repareren en resetten van producten

Als je geretourneerde elektronica koopt kan het zijn dat deze al een keer uitgeprobeerd zijn door de consument. Als jij het product wil doorverkopen moet je ervoor zorgen dat deze zoveel mogelijk in de oude staat wordt hersteld. Zijn de producten beschadigd, dan moet je ze zo goed mogelijk repareren. En artikelen zoals laptops en telefoons moeten gereset worden, zodat de consument het apparaat na aankoop zelf volgens eigen voorkeuren in kan stellen.

Heb je de tijd en kennis om dit te doen, of kun je het outsourcen, dan kun je in principe alle elektronica aanschaffen. Lukt dit niet, zorg er dan voor dat je alleen producten aanschaft waarbij eventuele reparaties en een reset al gedaan zijn.

Wettelijke garantie

Volgens de wet hebben consumenten bij de aankoop van een product altijd een bedenktijd van 14 dagen. Voor elektronische producten ben je daarnaast verplicht om een garantie te bieden. Hoe lang dat precies is ligt aan het product, maar in de meeste gevallen is de verplichte garantieduur twee jaar. Op de Consuwijzer vind je meer informatie.

Omdat technologische producten snel verouderen is het belangrijk dat je hiermee rekening houdt bij de aankoop van producten. Kun je de nodige garantie bieden, ook als het product al een tijdje te koop staat op je website of als het door een klant teruggestuurd wordt?

Handleidingen en technische ondersteuning

Een laatste ding om te controleren is of de producten die je inkoopt een handleiding hebben en of je de nodige technische ondersteuning kunt bieden. Als een klant contact opneemt omdat ze vragen hebben over het product of als een product defect is, is het namelijk aan jou om de nodige service te bieden.

Vraag en antwoord

  • Wat is een tweedekans product?

    Een tweedekans product is een artikel dat door een klant uitgeprobeerd is en vervolgens terug is gestuurd. Het e-commerceplatform kan ervoor kiezen om het product een tweede leven te geven. Ze maken het schoon, voeren eventueel reparaties uit en bieden het voor een lagere prijs op hun website aan. Een andere optie is om tweedekans producten via een veilingsite aan te bieden aan wederverkopers.

  • Waar vind ik tweedekans producten van Coolblue?

    Individuele tweedekans producten van Coolblue vind je in hun Tweedekans portal. Hier worden artikelen te koop aangeboden voor een lage prijs, omdat ze al een keer door een klant teruggestuurd zijn. Op de productpagina zie je precies in welke staat het product is en wat de korting is die je ervoor krijgt. Ben je op zoek naar Coolblue tweedekans producten voor de wederverkoop? Op verschillende veilingsites worden kavels met Coolblue producten aangeboden, zoals bijvoorbeeld Stocklear.

  • Wat zijn de voorwaarden voor Coolblue tweedekans producten?

    Coolblue wil het aantrekkelijk maken voor klanten om tweedekans producten te kopen en daarom bieden ze bijna dezelfde voorwaarden als voor nieuwe producten. Je hebt dus gewoon 2 jaar garantie en je kunt het product binnen 30 terugsturen als het niet bevalt. Het enige verschil is dat je geen verzekering kunt afsluiten en dat je niet in aanmerking komt voor speciale acties.

Hulpmiddelen en advies

  • Zeer responsief en professioneel team. Producten van zeer goede kwaliteit tegen zeer goede prijzen. Geweldig verkoop- en betalingssysteem. Hartelijk dank!

    InformatiqueOccasionDe 01/01/2022
  • Ik beveel dit serieuze bedrijf aan. Na verschillende succesvolle veilingen, transport en logistiek + opvolging van hun professionele kant tot de aankomst van de bestelling.

    Jordan AlexandreDe 11/01/2022
  • Serieus Frans bedrijf dat kopers geruststelt. Wanneer de goederen niet van dezelfde kwaliteit zijn als geadverteerd, hebben wij altijd een vergoeding ontvangen die min of meer gelijk is aan de schade. Ze zijn gemakkelijk te contacteren en zeer efficiënt!

    Quentin W.De 14/03/2022
  • Zeer serieuze site. Opvolging van bestellingen en levering tot op de millimeter nauwkeurig. Zeer professioneel en attent personeel. Zeer responsief en informatie gecommuniceerd in real time. Ik ben zeer tevreden over de service en de kwaliteit van het product. Een grote Bravo aan het super competente logistieke team.

    Bache SDe 02/05/2022

Google reviews – Met een gemiddelde van 4,7 van 5

  • Klantenservice

    Onze klantenservice in Frankrijk spreekt Frans, Engels en Spaans en staat klaar om al uw vragen te beantwoorden. U kunt ons bereiken via chat of via uw account.

  • Beveiligde betaling

    Koop met een gerust hart via onze marktplaats. Verkopers worden betaald zodra de ontvangst van uw bestellingen is bevestigd.

  • Kwaliteit

    De partijen voor wederverkoop en destocking waartoe u toegang hebt, komen rechtstreeks van de grote merken en detailhandelaren.