Is het echt de moeite waard om klantretouren kopen?

Advies voor Kopers

Laatste aanpassing
16/10/2023

In een vorige blogpost over retourgoederen vertelden we waarom het voor veel retailers een uitdaging is om hun retourartikelen te verwerken en legden we uit waar je als wederverkoper de beste retourdeals kunt vinden. We noemden ook heel kort de voordelen van het opkopen van retourproducten voor wederverkoop. In dit artikel gaan we verder op dit onderwerp in, want loont het nou echt om retourgoederen te kopen? Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen?

Waarom zijn retourzendingen een uitdaging voor retailers?

We bespreken nog even heel kort de situatie. Uit een onderzoek dat Reductify uitvoerde in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat kwam dat retourpercentages in Nederland veel verschillen per branche. Dit varieert van 3-8% in de elektronicasector tot wel 25-50% in de mode. En de uitdagingen die dit met zich mee brengt zijn divers.

Sinds de coronaperiode wordt van (online) winkeliers verwacht dat ze flexibel zijn bij het terugnemen van producten. Consumenten willen een ervaring zoals in een fysieke winkel, ze willen iets uit kunnen proberen voordat ze de knoop doorhakken. Het verwerken van retourgoederen kan echter om verschillende redenen meer kosten dan het opbrengt. Retailers hebben hier vervolgens een oplossing voor bedacht, ze verkopen hun retourproducten in bulk voor een voordelige prijs, zodat een andere partij deze artikelen kan opknappen en verkopen.

Nadelen van het kopen van retourproducten

Voor je op zoek gaat naar retourproducten van online retailers is het belangrijk dat je weet waar je aan begint. We zetten eerst de mogelijke nadelen voor je op een rijtje.

Onzekere kwaliteit

Niet alle retourproducten zijn zo goed als nieuw. Het komt vaak voor dat de verpakking kapot is, dat het product gebruikssporen heeft of dat het echt beschadigd is. Hoe nieuwer de producten zijn, hoe meer je er voor kunt vragen, maar in principe moet je er met retourproducten van uit gaan dat je ze niet voor de geldende nieuwprijs kunt verkopen.

Tijd en kosten verkoopklaar maken

Dat brengt ons meteen op het volgende punt. Sommige producten kunnen meteen online op je webshop, zoals een jurk die één keer is gepast. Maar voor de meeste retourproducten moet je tijd en geld investeren om ze verkoopklaar te maken. Denk hierbij aan het schoonmaken van artikelen, het herstellen van de verpakking of het vervangen van beschadigde onderdelen. Je kunt dit onderdeel uitbesteden, waardoor je winstmarge lager wordt. Maar ook als jij zelf de taak op je neemt om producten op te knappen en te repareren, brengt dit kosten met zich mee.

Verkoopbaarheid

Tot slot kan het zijn dat producten die teruggestuurd zijn door consumenten lastig te verkopen zijn. Het kan zijn dat er geen afzetmarkt is, of dat het gaat om verouderde modellen. Misschien is het lastig om de verplichte wettelijke garantie te bieden. En je moet er rekening mee houden dat mensen de producten met een reden terugsturen. Als jij een partij opkoopt met allemaal dezelfde geretourneerde apparaten, kan dit een teken zijn dat je ze niet zomaar kwijtraakt.

Koop retourzendingen van klanten met veilingen

Vind klantretouren van destocking op ons professionele platform.

Voordelen van het kopen van retourproducten

Zoals we in onze eerdere blogpost vertelden zijn er ook aanzienlijke voordelen bij wederverkopen van retourartikelen. We noemen er drie.

Het is voordelig

Omdat grote retailers graag snel van hun retourproducten af willen, bieden ze die aan voor een bodemprijs. Als je goed zoekt kun je kwalitatief goede artikelen vinden voor een fractie van de normale inkoopprijs. Daarbij komt dat de kwaliteit van producten in een batch verschilt, het kan maar zo zijn dat je tussen je nieuwe partij retourgoederen een paar apparaten hebt zitten die zo goed als nieuw zijn. En omdat je ervoor zorgt dat de producten er piekfijn uitzien voor je ze verkoopt, kan je een hele leuke winstmarge maken.

Het is duurzaam

Je hoort het in het nieuws steeds vaker, wanneer grote bedrijven niet meer weten wat ze met hun retourgoederen moeten, kan het zijn dat deze vernietigd worden. Door retourproducten over te kopen van retailers draag je een steentje bij aan de circulaire economie. Jij geeft producten een tweede kans en zorgt voor minder afval. Behalve dat dit goed is voor de wereld, is dit ook een interessante invalshoek voor de marketing van je bedrijf. Mensen hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid, als ze weten dat ze verantwoordelijk bezig zijn wanneer ze jouw producten afnemen, kan dit een duwtje in de rug zijn.

Het productaanbod is breed

Er worden elke dag ontzettend veel producten gekocht en weer teruggestuurd. Wat voor soort winkel je ook hebt, er bestaat hoe dan ook een retourportal, partijhandel of veiling voor retourproducten in jouw sector. Daarbij komt dat je in bulk inkoopt, dus het is makkelijk om snel een volledige voorraad aan te leggen.

Stocklear is een B2B marktplaats gewijd aan destocking

Vind onverkochte voorraad, klantretouren en overstocks op Stocklear.

Conclusie: is het opkopen van retourproducten de moeite waard?

Bij Stocklear zijn we van mening dat het opkopen en doorverkopen van retourproducten loont, mits je het als retailer slim aanpakt. Je wilt voorkomen dat je een kat in de zak koopt, het is daarom belangrijk dat je van tevoren goed onderzoek doet. Dat kost even tijd en moeite, maar daarmee kun je er wel voor zorgen dat je een mooie winstmarge krijgt voor de producten die je doorverkoopt.

Begin met een uitgebreid marktonderzoek om vast te stellen wat voor producten je wilt verkopen. Wat is de inkoop- en verkoopprijs voor de producten als ze nieuw worden verkocht? Zijn er andere retailers die retourproducten verkopen en wat voor prijzen rekenen ze? Op die manier kun je een inschatting maken van de verwachte winstmarge.

Bekijk vervolgens waar je de producten wilt gaan aanschaffen. Heeft de retourportal, partijhandel of online veiling voor retourproducten een goede reputatie? En doe ook onderzoek naar de producten zelf. In wat voor staat zijn ze en komen ze in de originele verpakking? Kun je de juiste garanties bieden en zijn de producten niet te erg verouderd? Als er bijvoorbeeld bijna een nieuwe versie van het product uitkomt kan dit gevolgen hebben voor de prijs die jij kunt rekenen.

Vraag en antwoord

  • Wat voor retourproducten kan ik kopen?

    Retourproducten bestaan er in alle soorten en maten, van kleding tot witgoed en van meubels tot kinderspeelgoed. Bepaal eerst wat voor soort producten je wilt verkopen en ga dan op zoek naar de beste retourdeals.

  • Als ik retourproducten koop, zijn ze dan beschadigd?

    Het kan zijn dat retourproducten gebruikssporen hebben of dat ze beschadigd zijn, maar soms gaat het ook om artikelen die zo goed als nieuw zijn. Dat ligt ook een beetje aan het soort producten dat je verkoopt. Aan kleding kun je bijvoorbeeld niet zien dat het al een keer gepast is, dus dat kan zonder veel investering doorverkocht worden. Wanneer een product als een elektrische tandenborstel of een set oordoppen retour gestuurd is, zul je die eerst goed moeten reinigen voor je ze weer in de handel brengt.

  • Waar vind ik retourproducten voor wederverkoop?

    Sommige online retailers verkopen hun retourproducten zelf via hun website, maar in de meeste gevallen besteden ze het uit aan een tussenpersoon. Dit kan bijvoorbeeld een online veilingssite zijn, een retourportal of een partijgroothandel. Bekijk voor meer informatie ons artikel: Waar vind je retourzendingen?

Hulpmiddelen en advies

  • Zeer responsief en professioneel team. Producten van zeer goede kwaliteit tegen zeer goede prijzen. Geweldig verkoop- en betalingssysteem. Hartelijk dank!

    InformatiqueOccasionDe 01/01/2022
  • Ik beveel dit serieuze bedrijf aan. Na verschillende succesvolle veilingen, transport en logistiek + opvolging van hun professionele kant tot de aankomst van de bestelling.

    Jordan AlexandreDe 11/01/2022
  • Serieus Frans bedrijf dat kopers geruststelt. Wanneer de goederen niet van dezelfde kwaliteit zijn als geadverteerd, hebben wij altijd een vergoeding ontvangen die min of meer gelijk is aan de schade. Ze zijn gemakkelijk te contacteren en zeer efficiënt!

    Quentin W.De 14/03/2022
  • Zeer serieuze site. Opvolging van bestellingen en levering tot op de millimeter nauwkeurig. Zeer professioneel en attent personeel. Zeer responsief en informatie gecommuniceerd in real time. Ik ben zeer tevreden over de service en de kwaliteit van het product. Een grote Bravo aan het super competente logistieke team.

    Bache SDe 02/05/2022

Google reviews – Met een gemiddelde van 4,7 van 5

  • Klantenservice

    Onze klantenservice in Frankrijk spreekt Frans, Engels en Spaans en staat klaar om al uw vragen te beantwoorden. U kunt ons bereiken via chat of via uw account.

  • Beveiligde betaling

    Koop met een gerust hart via onze marktplaats. Verkopers worden betaald zodra de ontvangst van uw bestellingen is bevestigd.

  • Kwaliteit

    De partijen voor wederverkoop en destocking waartoe u toegang hebt, komen rechtstreeks van de grote merken en detailhandelaren.