Waar vind je retourzendingen?

Advies voor Kopers

Laatste aanpassing
28/06/2023

Online shoppen werd in het afgelopen decennium steeds populairder en de coronacrisis heeft dit nog eens een flinke boost gegeven. Tegenwoordig kopen we bijna alles online: van kleding tot meubels tot onze wekelijkse boodschappen.
Een van de redenen dat de e-commercesector zo enorm heeft kunnen groeien is dat bedrijven ervoor zorgen dat consumenten zonder veel gedoe producten kunnen terugsturen wanneer ze niet bevallen. Op die manier creëren ze eigenlijk een soort winkelervaring: mensen kunnen hun aankoop thuis rustig bekijken en uitproberen en dan bepalen of ze het houden of toch terugsturen. Maar wat gebeurt er eigenlijk met deze retouren? En hoe kun je deze partijen opkopen om zelf door te verkopen? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over de wederverkoop van retouren.

Wat gebeurt er met retouren?

Om de aankoopdrempel voor consumenten zo laag mogelijk te maken bieden veel e-commercebedrijven een gratis retourservice aan. Het is echter een grote uitdaging voor online aanbieders om dit te verwerken, omdat het veel tijd en moeite kost. Dit zijn twee voorbeelden van retailers en de uitdagingen die ze hebben:

  • Retouren Zalando: omdat consumenten bij het online shoppen van kleding en schoenen een paar opties kiezen om te passen en dan een groot deel terugsturen ligt het volume van retouren in de modesector erg hoog. Het probleem voor retailers is dat ze elk product moeten controleren voordat ze het weer in de roulatie kunnen brengen.
  • Retouren Amazon: de uitdaging ligt hier vooral in de logistiek, Amazon is verbonden aan zoveel verschillende ondernemers, dat het een enorme klus is om alles naar de juiste winkel terug te sturen.
  • Retouren Coolblue: hier ligt het volume lager, maar om producten te kunnen proberen beschadigen consumenten de verpakking. Om een product voor dezelfde prijs opnieuw te verkopen moet er een nieuwe onbeschadigde verpakking komen.

Koop retourzendingen van klanten met veilingen

Vind klantretouren van destocking op ons professionele platform.

Vaak lukt het e-commerce retailers niet om het verwerken van retouren rendabel te maken en kijken ze naar andere oplossingen dan het zelf opnieuw te verkopen. Uit een onderzoek van de Zweedse universiteit van Lund blijkt dat sommige bedrijven dit wel heel rigoureus aanpakken door hun overstock te vernietigen. Gelukkig gaan de meeste e-commerce retailers duurzamer te werk en verzamelen ze hun geretourneerde artikelen om ze vervolgens online of via productveilingen door te verkopen aan wederverkopers. En dit is een goede manier voor (web)winkels om op een voordelige manier aan producten te komen.

retourzendingen-wat-zijn-de-voordelen

Wat zijn de voordelen van het opkopen van retouren?

Voor een (beginnende) online retailer kan het om verschillende redenen interessant zijn om retourzendingen op te kopen.

  • Het is voordelig. Wanneer je overstock van een bedrijf koopt help je ze producten kwijt te raken die zij zelf niet kunnen of willen verkopen. Om je te compenseren voor deze dienst verkopen ze de producten voor een lager tarief.
  • Je kunt snel en voordelig een stock aanleggen. Voor een beginnende website kan het lastig zijn om leveranciers te vinden met een lege webshop. Het opkopen van retouren is een goede manier om je webshop te vullen, terwijl je op zoek gaat naar permanente leveranciers.
  • Het is duurzaam. De producten die retour gezonden worden komen vaak rechtstreeks van de productielijn en zijn zo goed als nieuw. Door deze producten te kopen en door te verkopen geef je ze een tweede leven en dit draagt bij aan de duurzaamheid van de e-commercesector.

Op deze 4 plekken kun je retouren vinden

Je hebt een idee voor een webshop of je hebt nieuwe producten nodig voor een bestaande webshop en het lijkt je een goed idee om retouren door te verkopen. Maar waar kun je terecht om ze te kopen?

Stocklear is een B2B marktplaats gewijd aan destocking

Vind onverkochte voorraad, klantretouren en overstocks op Stocklear.

1. Bij e-commerce websites

Sommige e-commerce website, zoals bol.com, verkopen hun retouren zelf online. De producten zijn een stuk goedkoper dan wanneer je ze nieuw in de winkel zou kopen, maar omdat deze service gericht is op consumenten worden ze per stuk verkocht. Dit maakt het minder voordelig en efficiënt dan het opkopen van grotere partijen.

2. Partijgroothandels

Partijgroothandels specialiseren zich in het opkopen van grote partijen, zoals restpartijen, pallets met ongeopende pakketjes of retouren. Deze groothandels richten zich vaak op een bepaalde sector, zoals kleding of elektronica. Zoek op internet op het woord ‘partijgroothandel’ en het soort product dat je graag wilt verkopen om de partijgroothandel te vinden die bij je past.

3. Online veilingen

Een andere manier om aan retourzendingen te komen is om te zoeken naar online productveilingen. Net als partijgroothandels zijn er veilingsites die restpartijen, pallets met ongeopende pakketjes en retouren opkopen en doorverkopen aan wederverkopers. Voeg in je zoekopdracht toe dat je op zoek bent naar retouren, want er zijn ook veel andere soorten veilingen op internet.

4. Portals voor retourzendingen

Met het oog op duurzaamheid zijn er in de laatste jaren verschillende initiatieven gestart die retouren opkopen en doorverkopen. Deze organisaties noemen zichzelf retourportals of retourplatforms. Er zijn platforms die artikelen per stuk verkopen aan consumenten of B2B-platforms die grotere oplages aanbieden voor wederverkoop.

Waar moet je rekening mee houden bij het kopen van retouren?

  • Hoeveel werk is het om producten verkoopbaar te maken? Het is belangrijk dat producten er goed uitzien als consumenten ze ontvangen. Je moet binnen je bedrijf genoeg capaciteit en middelen hebben om de producten klaar te maken voor verzending.
  • Zijn de producten beschadigd? Productveilingen en partijgroothandels geven in hun advertentie aan in welke staat producten zijn: alleen de verpakking is beschadigd, de producten hebben lichte gebruikssporten of ze zijn duidelijk beschadigd. Het is belangrijk dat je hierop let, want dit bepaalt welke prijs jij kunt rekenen bij de wederverkoop.
  • Is er een afzetmarkt? Doe onderzoek naar de producten die op dit moment online staan en de prijs om in te schatten of jij deze producten kunt kwijtraken en of de winstmarge hoog genoeg is.
  • Zijn het kwaliteitsproducten? Wanneer je bijvoorbeeld Zalando retouren, Coolblue retouren of Amazon retouren koopt weet je dat de artikelen aan Europese kwaliteitsvoorwaarden voldoen. Kijk daarom altijd wat de herkomst is van producten, zodat je zeker weet dat je geen kat in de zak koopt.

Wil je retourzendingen van klanten kopen?

Koop retourzendingen van de grootste namen op Stocklear.

Vraag en antwoord

  • 1. Waar vind ik retouren voor wederverkoop?

    Bij partijgroothandels, sites voor productveilingen en retourportals of -platforms. Zoek op internet naar retouren kopen, pallets kopen of teruggestuurde pakketjes kopen en voeg de sector van jouw webwinkel daaraan toe om interessante deals te vinden.

  • 2. Waarom is het voordelig om retouren op te kopen?

    De producten in teruggestuurde pakketjes zijn vaak nog zo goed als nieuw, maar het kost voor de e-commerce retailer te veel om ze opnieuw in de omloop te brengen. Daarom verkopen ze hun retourproducten voor weinig geld.

  • 3. Wie kan teruggestuurde pakketjes kopen?

    Iedereen kan teruggestuurde pakketjes kopen! Er zijn websites die gericht zijn op consumenten en die tweedekans producten per stuk verkopen. Er zijn ook websites die retouren in grotere oplages verkopen, dit zijn B2B initiatieven die zich richten op wederverkopers.

Hulpmiddelen en advies

  • Zeer responsief en professioneel team. Producten van zeer goede kwaliteit tegen zeer goede prijzen. Geweldig verkoop- en betalingssysteem. Hartelijk dank!

    InformatiqueOccasionDe 01/01/2022
  • Ik beveel dit serieuze bedrijf aan. Na verschillende succesvolle veilingen, transport en logistiek + opvolging van hun professionele kant tot de aankomst van de bestelling.

    Jordan AlexandreDe 11/01/2022
  • Serieus Frans bedrijf dat kopers geruststelt. Wanneer de goederen niet van dezelfde kwaliteit zijn als geadverteerd, hebben wij altijd een vergoeding ontvangen die min of meer gelijk is aan de schade. Ze zijn gemakkelijk te contacteren en zeer efficiënt!

    Quentin W.De 14/03/2022
  • Zeer serieuze site. Opvolging van bestellingen en levering tot op de millimeter nauwkeurig. Zeer professioneel en attent personeel. Zeer responsief en informatie gecommuniceerd in real time. Ik ben zeer tevreden over de service en de kwaliteit van het product. Een grote Bravo aan het super competente logistieke team.

    Bache SDe 02/05/2022

Google reviews – Met een gemiddelde van 4,7 van 5

  • Klantenservice

    Onze klantenservice in Frankrijk spreekt Frans, Engels en Spaans en staat klaar om al uw vragen te beantwoorden. U kunt ons bereiken via chat of via uw account.

  • Beveiligde betaling

    Koop met een gerust hart via onze marktplaats. Verkopers worden betaald zodra de ontvangst van uw bestellingen is bevestigd.

  • Kwaliteit

    De partijen voor wederverkoop en destocking waartoe u toegang hebt, komen rechtstreeks van de grote merken en detailhandelaren.